רשות השידור נגד קרן נויבך

הפעם לא אייטם אלא החלטה של רשות השידור: לקרן נויבך, מגישת תוכנית הבוקר הפופולרית "סדר יום" ברשת ב', יצורף מנחה-אורח מתחלף במטרה "להפוך את השידורים מגוונים ומעניינים יותר". לא צריך לחפש הרבה כדי למצוא את המניעים של ההחלטה הזו: מספיק להסתכל על שמו של המנחה האורח הראשון שהוזמן לתוכנית, מנחם בן.

כלומר, מנהל הרדיו מיקי מירו החליט שמה שחסר לתוכנית הבוקר הרצינית והביקורתית של נויבך, בעלת הקו החברתי והפמיניסטי, לשם ה"עניין", הוא פרובוקטור נבער, נלעג ופרנואידי, שונא נשים ושונא הומואים, שאינו מאמין באבולוציה, מטיף נגד חיסונים וחושב שהיה צריך להקל בעונשו של האנס חנן גולדבלט עקב היותו איש תרבות ו"שחקן מקסים".

קשה שלא לראות בבחירה הזו טקס השפלה שמכוון כלפי נויבך והעורכת שלה, כפי שכתב יובל דרור בעין השביעית. ולפי הדיווח בגלובס, זה רק עוד שלב במלחמת התשה ממושכת שמנהל הרדיו נגדן. אבל עצם הבחירה במילים כמו "גיוון" ו"איזון" במקרה הזה — אפילו אם הדובר עצמו אינו מאמין בהן — אומר הרבה על כמה אנחנו מבולבלים ממושגי הפלורליזם וחופש הביטוי, וכמה קל להשתמש בהם לרעה.

מי שמזמין את מנחם בן להנחות מול קרן נויבך בשם הפלורליזם, טוען בעצם שמדובר במייצגים של שתי גישות שקולות: המאזינים אמורים להקשיב לשניהם ולהחליט מי צודק. אולי נשים שנאבקות בזנות הן אקטיביסטיות, אבל אולי הן כלבות מרירות ובודדות שרוצות לחסום בפני הגברים הישראליים אלטרנטיבות אטרקטיביות יותר לסקס. אולי צריך לתת להומואים לחיות, אבל אולי הם מגיפה הרסנית וצריך להכניס אותם לכלא.

יש דעות לכאן ולכאן, כן? צריך לשמוע את כל הצדדים. (והאמת מן הסתם נמצאת אי-שם באמצע. אולי צריך לתת להומואים לחיות קצת.)

אלא ששום מידה של פוסט-מודרניזם לא תהפוך פעילות למען זכויות שוות לנשים ל"סימטרית" לתעמולה נגד היותן של נשים בני אדם. אין שום הקבלה בין מי שמקבל הומואים, לבין מי שטוען שצריך להעלים אותם מעל פני האדמה. מי שמציב פמיניזם ושנאת נשים (בין השאר) כשקולים, עושה זאת באופן מכוון מאוד כדי לערער אחת מהגישות — זו עם אהבת האדם והרצון בצדק ובשוויון — ולקדם את השניה, הפרנואידית והאלימה.

כשכתבתי נגד מתן פתחון פה בתקשורת למנחם בן, חברה טובה אמרה לי: "אני דווקא בעד שמנחם בן ימשיך לכתוב ב'רייטינג' ואני בעד שהומו יכתוב טור ב'יתד נאמן'". וזו אמירה חשובה. כי לא רק שאין הומו שכותב טור ב"יתד נאמן", ולא נראה שיהיה כזה בעתיד הקרוב — אלא גם אם היה, כדי שיהיה באמת סימטרי לפעילות של מנחם בן, אותו ההומו היה צריך לטעון בטור שלו שצריך לחסל את כל הסטרייטים. ואתם יודעים מה? גם אז זה לא היה סימטרי באמת, כי בהיותם של ההטרוסקסואלים הרוב, וההטרוסקסואליות הנטייה המינית המקובלת על ידי הכל, מי שמטיף נגד סטרייטים הוא מקסימום קוריוז הזוי, ולא שותף פעיל בזרם ענק של שנאת הומואים שמצמיח מקרים רבים של תקיפות ורצח.

במילים אחרות, אין שום איזון במתן במה למנחם בנים; כל המציאות מוטה בצורה מאוד חזקה לכיוון השנאה והאי-צדק גם ככה. היומרה להשמיע אותם בשם ה"גיוון" היא צבועה, מטומטמת ומעליבה.

בין אם המניע של הנהלת הרדיו הוא השפלה והשתקה של קרן נויבך או תאוות רייטינג סתם, הגיע הזמן שיפסיקו לשקר.

26 מחשבות על “רשות השידור נגד קרן נויבך

  1. אכן, הגיע הזמן שיפסיקו לשקר.
    קצת מזכיר לי את הויכוח שהיה בערוץ 9, שבו ניסו להציג באופן "מאוזן" את האם אנסטסיה מיכאלי צודקת והומואים מתאבדים בגיל 40 או שהם בעצם זואופילים.
    יאפ.

  2. נראה לי כמו סוס טרויאני שאמור לחסל לנויבך את התכנית ולגרום לה להתפטר. רולס עשה את זה ליחידת פשעים חמורים בעונה הרביעית של "הסמויה".

  3. כפי שטענתי לגבי הפוסט אודות יאיר לפיד, גם פוסט זה מתאים לדעתי יותר לבלוג OMG מאשר ל"שק של נחשים". לא כי הוא לא טוב וחשוב כשלעצמו חלילה, אלא כי הוא אינו עומד בקריטריונים של הבלוג, דהיינו, מעקב אחר פירסומי שנאת נשים וסקסיזם בעיתונות העברית (כידוע, רדיו הוא לא עיתון). שלא לדבר על כך שכפי שדורה ציינה, אין בעצם שום "אייטם" (כתבה\מאמר\טור) בנושא, ולא ניתן לדעת מהיכן הגיע מידע זה אליה (ולכן אין את מי לבקר).
    No offence
    אגב, למה OMG לא מתעדכן? הוא לא הולך להיסגר, נכון? 😦

      • רגע, בואי נאזן את זה. לדעתי, הפוסט הזה יותר מתאים ל"שק של נחשים" מאשר לOMG. הוא טוב ולא חשוב לכשעצמו, והוא עומד בקריטריונים של הבלוג. וכן נדבר על כך שדורה לא ציינה, שיש כאן שום "אייטם" וניתן לדעת מהיכן הגיע מידע זה אליה, ולכן יש את מי לבקר.
        Yes Offense (טוב, צריך גם לתקן טעויות כתיב..)

        • 🙂
          טוב, לא רציתי לפגוע באנונימית — הנקודה היתה שאם אני עצמי לא מדקדקת בקריטריונים לגבי ההפרדה בין שני הבלוגים, שאותם, כזכור, אני המצאתי, קשה לי להבין למה מישהו אחר כן טורח. 🙂 בכל מקרה נראה לי שהתמה של "שק של" מספיק ברורה כדי שאני אוכל לכתוב מדי פעם פוסטים במבנה קצת אחר. ופשוט אני מעדיפה להתרכז בבלוג הזה עכשיו ולא לתחזק שני בלוגים עם חפיפה כזאת גדולה בנושאים. תודה על ההתעניינות!

          • א. מתנצלת, כשכתבתי את תגובתי לא הייתי מודעת לרעש התקשורתי בנושא. בינתיים כבר הספקתי להיכנס לאתר חדשות ולהתעדכן. ללא ספק הסיפור פה הרבה יותר חמור מ"אוי לא, שוב השוביניסט הפרימיטיבי הזה" והולך הרבה יותר רחוק מ"הצקות לקרן נויבך". יש פה ביטוי של מגמה פוליטית שנועדה להצר את צעדיהם של מבקרי ממשל באופן כללי. זהו איום ברור על חופש הביטוי, כך שלרדד אותו לרמה של "שוביניסטים שסותמים פיות לנשים" קצת עושה פה עוול ומסיט את המבט מהתמונה הגדולה והמדאיגה באמת. שוב, No offence.
            ב. אני מאוד אוהבת את בלוג OMG וחבל לי שהוא כבר לא מתעדכן. עדיין לדעתי פוסט זה מתאים אליו הרבה יותר מל"שק של נחשים". מן הסתם מיותר לציין שההחלטה הסופית היא שלך, אני רק מביעה את דעתי האישית.

            נ.ב. לא נפגעתי. תודה על הדאגה 🙂

  4. נהדר. תודה.
    אני מגדיר את ההבדל בין במה למנחמבנים למיניהם לבין כל היתר במשפט: We should be tolerant to everything but intolerance. עוד לא הצלחתי לתרגם את זה טוב מספיק לעברית.

    • הזכרת לי מקרה שקרה לי עם שוללת-דעות-מתנגדת-לפלורליזם אחת, לא משנה מאיזו אוריינטציה פוליטית,שסיפרה לי בגאווה על ויכוח שהיה לה עם מרצה שלימדה על פלורליזם (וצידדה בו, גם אם בצורה די גרועה). זה היה משהו כזה:
      מרצה: לפי ההשקפה הפלורליסטית, לכל דעה יש מקום.
      סטודנטית: אז בהכרח לדעה שלי יש מקום ואת מקבלת אותה?
      מרצה: כן.
      סטודנטית: אז את מקבלת את ההשקפה שלי, שלפיה רק ההשקפה שלי נכונה ואין מקום לאחרות.
      אז אמנם היא ראתה את זה כניצחון רטורי מוחץ, אבל אני, בעוונותי, רואה את זה ככשל של המרצה – פלורליזם *לא* גורס שיש מקום לכל דעה, הוא גורס שיש מקום לכל דעה שלא נוגדת את עקרונותיו הבסיסיים, להלן – מכבדת אותו ואת שאר הדעות בחזרה.
      לכן לתת במה למנחם בן, גיל רונן, אמיר חצרוני ושאר ליצני החצר זה *לא* לשקף באופן פלורליסטי מגוון רחב של דעות שונות ולגיטימיות. לא זו מהות הפלורליזם, והוא לא נועד לתת במה לאלו שמטרתם לכרות את הענף תחתיו.

  5. "האמת מן הסתם נמצאת אי-שם באמצע. אולי צריך לתת להומואים לחיות קצת."

    קראתי איפשהו שרובם ממילא מתאבדים עד גיל 40. אז אני מניח שהבעיה נפתרה.

  6. פינגבק: מאורגנות « האחות הגדולה

    • אני לא מכירה את הסיפור מעבר למה שכתוב בגלובס ובעין השביעית, ראי לינקים בפוסט (ואם למישהו כאן יש מה להוסיף, גם טוב).

    • זו חלק מהמגמה שמובילים אנשי רה"מ – היו"ר, המנכ"ל ומנהל הרדיו – בקול ישראל לאחרונה: ענת דוידוב, מגישה אחרת ברשת ב', נאלצה להפסיק את טורי הדעה באחת מתכניותיה; בתכנית אחרת, אאל"ט זו של אריה גולן, אולצו להכניס טורים המביעים את הדעה הנגדית; במהלך המחאה הורדו הוראות ישירות מאנשי רה"מ לעצור סיקור של הפגנות; מירית הושמנד, עורכת "סדר יום" זומנה מס' פעמים לשימוע לפני פיטורים; ובטח גם כצעד הפחדה, העיפו את נויבך מהגשה בטלוויזיה של "מבט שני". קרן נויבך היא אחת האחרונות ברשות שלא חוששת להמשיך לעמוד בסטנדרטים עיתונאיים ראויים ולדווח ולסקר כל מה שבשבילו נועדה רשות השידור.

  7. זו המשכה של תוכנית השתלטות סדורה

    אבויי לנו ולארצינו

    דיקטטורה דמוקרטית במיטבה

    קנו כבר את כולם ומה שנשאר זה לנקות את הפינות שעדיין נשארו בהם פרחים שלא הגיעו אליהם ועכשיו כבר מחליפים אותם בפרחי פלסטיק

  8. קרן היא אחת המגישות האחרונות שנותרו שמקפידה על דיון מעמיק ומיודע.
    היא מבצעת תחקיר רציני על כל נושא שהיא מעלה לשידור. מקפידה להזמין מומחים רציניים ולא ידוענים שהם מומחים בעיני עצמם ובעיני ערוץ 2. ובנוסף מקפידה להשמיע שלל דעות גם אם הן מנוגדות לשלה.
    בעיני היא מייצגת לא רק אג'נדה חברתית מסוימת אלא את השאיפה לידע, לדיון מושכל, לעומק ולמורכבות, כל זאת לעומת המגמה הרווחת לצמצום הדיון לטוקבק בן 3 שורות.
    זאת המלחמה שלנו נגד התרבות המוזרה שמתגאה בבורותה, ושטחיות שלה, ואחד מנציגיה הגאים הוא כמובן הריאליטי ככלל והאח הגדול בפרט.

  9. מקומם ועם זאת, מדובר בהמשך ישיר של ההחלטה הבזויה להדיח אותה מהנחיית מבט שני על שום היותה "לא עוברת מסך". נו, ברור. הרי גבר רק משתבח עם השנים ואת מבט שני תגיש בקרוב דנה פרידר.

  10. קודם כל, העיסוק בשאלת שייכות הטור הנ"ל לבלוג הזה היא פשפוש בתפל, זהו אחד הטורים הענייניים והטובים ביותר שנתקלתי בהם מזה הרבה זמן.
    מנגד, מי שצפה בוידאו המובא למעלה both sides (תודה אלכסנדרה) יכול להבין שיש יתרון אדיר בגישת "האיזון", ואין מה להיבהל ממנו, אולי להפך, יש לשבח את הנהלת רשת ב ולדחוק בהם לעשות את התרגיל הזה לכמה שיותר תכניות אקטואליה מונוטוניות. מנחם בן הוא אוויל, ואווילות השקפותיו תהיה מודגשת לצד קרן נויבך.
    כל עוד נשמרת תרבות דיון מינימלית, המקום הטוב ביותר להציג השקפה מסוימת הוא בצמוד להשקפה המנוגדת.
    אני מאזין לתכנית של קרן נויבך מדי יום בדרכי לעבודה ואני מלא הערכה אליה על מקצועיותה ורצינותה (ואני ימני ומתנחל), ובכל זאת אני חושב שאיתגור פה ושם יכול רק להועיל, הייתי מעדיף שיביאו מישהו רציני ולא ליצן, אבל ניחא, גם מזה אפשר להפיק משהו, אפילו הנציג עם הסכינים בעניים(מהוידאו למעלה), אם הוא מציג את השקפתו באופן מבודד ומספר כמה זה עוזר ונפלא, יש אנשים שישתכנעו פשוט כברירת מחדל.
    במילים אחרות, במקום להסתכל על זה כ"איזה עצבים, תקעו לנו את מנחם בן ליד קרן ניובך" אפשר להסתכל על זה כ"סוף סוף מישהו יענה לשטויות של מנחם בן כמו שצריך ויציג אותו ככלי הריק שהוא"

    • לא.
      אם אדם קורא לשנאה, לא.
      אם אדם קורא לאלימות, לא.
      אם דעותיו של אדם מושתתות על שנאה, מובלות על ידה ומובילות אליה, לא ולא.
      אין לו מקום, ואין מקום לתת לזה פתח.
      בנוסף, וזה חשוב, אף אחת מהדעות האלה אינה רציונאלית, ניסיון להתמודד איתן ככאלה הוא נואל וכושל, ותמיד יהיה.
      להתייחסות מוצגים בזאת: כל דבר שאי פעם מנחם בן כתב ואמר. דוגמא מצוינת היא הגיבוב המפגר שלו מלפני עשור בנוגע לאבולוציה.

    • סיפור מנחם בן הזכיר לי את הסיפור של קישון משנות ה-70, שלפיו כשהיו דורשים מהטלוויזיה הממלכתית להציג יותר "איזון" ולהביא גם את הקול של הימין, היו עושים את זה ומביאים תמיד את אותו "מאזן" – דומני שקראו לו אחימעץ הטמבל – בתור ימני-המחמד האידיוט ש"מאזן". לפי זה ההצעה לאזן את נויבך דווקא עם בן אמורה להיות הקונספירציה של תומכי נויבך…

  11. אני מאזין לתוכנית כמעט כל בוקר וכבר שנה שאני מייחל שיביאו לשם להקה של ליצנים כדי לאזן את האולטרה נפיחות של נויבך ואת חוסר ההומור הסופני שלה.
    אני שמח שכיוונתי גם לדעת הנהלת רשות השידור.

כתיבת תגובה